‘Generation What?’ is een gigantisch Europees onderzoek naar  wat ‘generation Y’,  18-34-jarigen dus, bezighoudt. In een online enquête wordt er gepeild naar 21 thema’s over liefst 149 vragen. In Frankrijk was het project een groot succes met enkele honderdduizenden deelnemers. In België nemen de VRT en RTBF het project nu over, en newsmonkey is partner.  

Vandaag geven veertien omroepen uit twaalf Europese landen, waaronder dus ook de VRT en RTBF, het startschot van ‘Generation What?’. Een redelijk ambitieus en multimediaal onderzoek naar wat de generatie van 18-34-jarigen bezighoudt via een online enquête met 149 vragen opgedeeld in 21 thema’s.

Om zoveel mogelijk jongeren te bereiken gaat de VRT daarvoor partnerships aan. Newsmonkey is mediapartner, ook Stampmedia, de Ambrassade en de Vlaamse Jeugdraad werken mee.

De bedoeling van het onderzoek is dat jongeren zelf laten weten wat ze belangrijk vinden in het leven. De vragen gaan onder andere over intimiteit, familie, werk, vrienden, samenleving, de toekomst, Europa … Sociologen uit de deelnemende landen analyseren de data vanaf de zomer en komen in november met de resultaten naar buiten. De bedoeling is zoveel mogelijk verschillende jongeren de enquête te laten invullen. Daarvoor gaat het project intensief mobiliseren via de sociale media. Er komt ook live verslag via Facebook Live en Periscope van op festivals en tijdens voetbalmatchen.

Jongerenredactie

Op generation-what.be kunnen jongeren meer dan enkel de vragenlijst invullen. Ze kunnen er onder andere in realtime de laatste statistieken bekijken op basis van de al ingevulde enquêtes. Zo kunnen Vlaamse jongeren bijvoorbeeld ontdekken hoe hun leeftijdsgenoten uit Tsjechië, Spanje of Wales over hetzelfde thema denken.

In elk land is er ook een redactie aan de slag om de lokale website te voeden met video’s, blogposts en andere content, en zo het debat aan te zwengelen. Artikels en video’s van die jongerenredactie verschijnen ook op newsmonkey.be.