Newsmonkey stapt in het Digital News Initiative (DNI) van Google. De reus uit Silicon Valley start dat fonds op om samen te werken met mediabedrijven op vlak van technologie en innovatie. Uit 1.200 inzendingen koos Google een project van newsmonkey: Providence. Met die tool, die we samen met de VRT en iMinds bouwen, gaan we voorspellen welke stukken viraal kunnen gaan.

De bedoeling van Google is simpel: met DNI maken ze een fonds van zo’n 150 miljoen euro dat de Europese nieuwsorganisaties moet helpen om digitaal “kwalitatieve journalistiek” te creëren. Eerder stapten al acht grote Europese kranten in het project: Les Echos, FAZ, The Financial Times, The Guardian, NRC Media, El Pais, La Stampa en Die Zeit. In een volgende fase, waarin de effectieve projecten gekozen worden, gaan ze ook projecten aan met startups, en een daarvan is newsmonkey.

“Dankzij het innovatiefonds van Google kunnen we een technologische stap vooruit zetten”, vertelt Wouter Verschelden, uitgever van newsmonkey. “We geloven dat sterke storytelling en journalistieke kunde versterkt worden door instant feedback op basis van technologie. Wil je een mediabedrijf uitbouwen in de 21ste eeuw, dan moet je de technologische ontwikkelingen omarmen, en dat is precies wat we doen met deze samenwerking. En meer nog, dit project bewijst dat de private en publieke sector samen grootse dingen kunnen doen.”

Viraliteit voorspellen

Providence+ dus, maar wat is dat eigenlijk exact? ‘t Is een tool waarmee de redacties van newsmonkey en de VRT zullen kunnen voorspellen of bepaalde content viraal zal gaan of niet. Nog voor journalisten een artikel publiceren kunnen ze via de tool al zien of het viraal kan gaan of niet. En waar en wanneer ze bepaalde content best publiceren. Na publicatie zullen ze meteen kunnen zien hoe viraal het maximaal zal kunnen gaan.

De tool, die newsmonkey samen met de VRT en iMinds ontwikkelt, zal ervoor zorgen dat beide redacties hun nieuwsproductie, publicatiestrategie én online impact online zullen kunnen optimaliseren. Want Providence+ zal duidelijke antwoorden geven op vragen als: “Welke verhalen werken het best op welk platform en welk moment?”, “Wat is de ideale strategie om nieuws te verspreiden op sociale media-kanalen en eigen platformen?” en “Hoe groot zal het bereik van een artikel twee uur na publicatie zijn?”.

“Binnen het iMinds-project Providence hebben we algoritmes ontwikkeld die accuraat voorspellen wat de viraliteit en consumptie van online nieuwsartikels in de nabije toekomst zullen zijn”, legt professor Piet Demeester van iMinds uit. “Binnen Providence+ gaan we nu nog een stap verder door aan de hand van geavanceerde machine learning-technieken de optimale online publicatiestrategie voor een volledige nieuwsdienst te voorspellen.”