Je hebt je website gemaakt en je project al in gedachten, maar je vraagt je af hoe je kan opvalen in de zee van webpagina’s die dagelijks in de zoekresultaten van Google verschijnen. Om je site of blog in de top 10 te laten zien, zal je alles in het werk moeten stellen om je SEO te optimaliseren. Dat is niet simpel, maar wij kunnen je helpen.

Wat is SEO?

Voor je aan de slag kan gaan met onze tips, moet je eerst goed begrijpen wat SEO precies is. De letters staan voor “Search Engine Optimization”. Het is een langetermijnstrategie waarmee je de zichtbaarheid van je site in zoekmachines kan vergroten voor jouw doelgroep. Je hoeft Google hiervoor niet te betalen, het gaat om natuurlijke referenties.

SEO-referentie-google

Je begrijpt dat het dus belangrijk is om een goede SEO-strategie op te zetten als je meer verkeer naar je site wil lokken. Hier zijn alvast enkele goede tips:

1. Kies je sleutelwoorden zorgvuldig

Eerst en vooral is het van het grootste belang dat je een beetje diepgaand onderzoek doet naar de sleutelwoorden die je toevoegt aan je site. Daarvoor bestaan degelijke tools zoals Google Adwords die je helpen om er de juiste uit te kiezen. Zodra je gekozen hebt, gebruik je deze sleutelwoorden overal : in je titels, teksten, afbeeldingen, URL’s, … Daarom is het uiteraard belangrijk zorgvuldig te kiezen.

Keywords Research-seo-google

2. Besteed aandacht aan je titel en metadescriptie

Of je nu een blogbericht schrijft of slechts een paar pagina’s vult op de website van je bedrijf, elke online pagina verdient een goede referentie.

Je begint altijd met een titel voor elke pagina. Deze titel is het eerste wat je doelpubliek ziet in de zoekresultaten en moet aanzetten om erop te klikken. Zorg daarom dat je titels altijd een <title>-tag hebben, dat ze zo veel mogelijk trefwoorden bevatten en dat ze niet langer zijn dan 60 tekens.

metatitle-meta-metadescriptie-seo

Verzorg daarna je metadescriptie. Dat is een soort samenvatting die op Google wordt weergegeven onder je titel. Deze tekst wordt gebruikt om je pagina of artikel te verkopen aan je publiek. Voeg hier een aantal belangrijke zoekwoorden aan toe en respecteer het maximumaantal van ongeveer 300 tekens.

3. Creëer degelijke en relevante inhoud

De content op je pagina moet van goede kwaliteit zijn. Om te beginnen moet je tekst een aantal belangrijke sleutelwoorden bevatten. Maar dat is niet alles, hoe meer woorden je op je pagina hebt, hoe interessanter je content is voor Google. Probeer daarom altijd te mikken op minimaal 300 woorden per pagina.

Vervolgens is het ook belangrijk hoeveel externe links naar betrouwbare sites (volgens Google) je toevoegt. En vergeet niet dat ook interne links, die verwijzen naar andere pagina’s van je site, zeer nuttig zijn. Zo zorg je ervoor dat bezoekers op je site blijven en toon je aan Google dat je heel wat boeiende inhoud hebt. Aarzel daarom niet om er zo veel mogelijk toe te voegen, zonder je lezer te storen uiteraard.

Tot slot, hoe interessanter je content, hoe meer tijd je lezer op je site doorbrengt en hoe sneller hij geneigd is om terug te keren. Dat is sowieso een groot voordeel voor je bedrijf, maar ook voor Google die je site als betrouwbaar beschouwt. Voeg bijvoorbeeld foto’s of video’s toe om ervoor te zorgen dat bezoekers op je site willen blijven hangen.

seo-google-website-referente

Met deze tips ben je er helemaal klaar voor. Het bouwen van een efficiënte SEO-strategie is echter nog veel complexer en er zijn nog heel wat aspecten van je site die verbeterd kunnen worden om op te vallen in de zoekresultaten. Bovendien lijkt het kiezen van sleutelwoorden en het toepassen van deze tips eenvoudig, maar het is niet zo voor de hand liggend en het kost tijd. Maak je geen zorgen, wij zijn er om je te helpen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.