Meer dan ooit gebruiken bedrijven social media om hun (toekomstig) publiek te bereiken. Vooral Facebook blijft een populaire methode om nieuwe klanten aan te trekken. Maar enkel een pagina aanmaken is niet genoeg! De socialenetwerksite heeft ontelbaar veel functies waar je als bedrijf gretig mee aan de slag kunt. Wij helpen je op weg om jouw aanwezigheid online te versterken en meer bezoekers naar je Facebookpagina te lokken. Let’s begin!

1. Simple & strong lay-out

Begin bij het begin, kies een degelijke cover- en profielfoto. Ga voor mooie, duidelijke foto’s van goede kwaliteit die herkenbaar zijn voor de klant. Maar ook de content die je deelt, moet er leuk uitzien. Short en simple is de boodschap! Vermijd lange teksten en ingewikkelde video’s of foto’s, maar ga voor eenvoud.

Maar ook je URL heeft aanpassingen nodig. Vermijd cijfers en rare begrippen, ga eerder voor een aangepast webadres. Een custom Facebook URL maakt het een stuk makkelijker om klanten op de hoogte te brengen van je Facebookpagina. Maar let op: je kan je webadres maar één keer aanpassen, dus kies verstandig. Geen idee wat de geschikte URL is? Gebruik dan dit voorbeeld: facebook.com/jouwbedrijf.

2.  Consistentie

Een Facebookpagina waarop maar om de paar dagen iets gepost wordt, spreekt niet echt aan, toch? Daarom is het belangrijk om interessante content te posten op regelmatige tijdstippen.  Als je consistent bent, weten mensen wat ze van jou en je pagina kunnen verwachten. Een voordeel op Facebook is dat je posts op voorhand kan inplannen, zo hoef je niet elke dag handmatig berichten te plaatsen op je pagina.

3. Actie

Laat de bezoekers van je pagina overgaan tot actie met een call-to-action. De call-to-action of actieknop is een knop die bovenaan rechts op je pagina verschijnt en die de bezoeker rechtstreeks een bepaalde actie kan laten ondernemen. Je kan ze bijvoorbeeld vragen om te registreren, door te klikken voor meer informatie of een item te kopen.

4. Maak het persoonlijk

Gun de bezoekers van je pagina een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Hierdoor bouw je een band op met je toekomstige klanten en weten zij met wie ze te maken hebben. Je kan bijvoorbeeld ook  je teamleden één voor één voorstellen, een groepsfoto plaatsen, een filmpje maken op de teambuilding …

5. Timing

Timing is cruciaal bij het plaatsen van Facebookposts. Als een bepaalde foto of video minder likes krijgt dan normaal, dan kan het liggen aan het moment waarop je hem hebt geplaatst. Bij het bepalen van de juiste timing moet je rekening houden met bepaalde factoren, de doelgroep en de aanwezigheid van de doelgroep. Wie wil je bereiken met je berichten? Wanneer is je doelgroep aanwezig op Facebook en waar bevinden ze zich? (welke landen/tijdzones). Je hoort het, wat extra research kan geen kwaad.

Check op voorhand welke tijdstippen goed werken bij je doelgroep, zo zorg je ervoor dat je genoeg mensen bereikt met jouw content.

6. Nodig je netwerk uit

Nodig je vrienden, familie en kennissen uit om jouw pagina te liken en vraag jouw medewerkers om hetzelfde te doen. Je staat er van versteld hoeveel extra fans dat oplevert.

Maar ook bezoekers van je pagina die je berichten liken, maar geen fan zijn van je pagina, kan je uitnodigen. Want wat heb je aan een groot bereik, als je pagina niet veel volgers heeft?

7. Werf fans via een advertentie

De snelste manier om fans voor jouw Facebookpagina te werven, is het inzetten van de uitgebreide advertentiemogelijkheden van Facebook. Daarnaast kan je jouw advertenties ook heel gericht tonen aan mensen in jouw regio en kan je verder segmenteren op onder meer geslacht, leeftijd en interesses.

8. Boost je posts

Hoewel het promoten van je Facebookposts niet gratis is, kan het een grote impact hebben. Een foto of post boosten  kan je al heel wat interacties bezorgen. Als je er dan nog eens voor zorgt dat mensen jouw post gaan delen, dan kan je jouw bereik nog gratis verhogen, want je betaalt enkel voor gepromoot bereik.

9. Organiseer wedstrijden op je Facebookpagina

Af en toe de fans van je pagina in de bloemetjes zetten, is zeker een aanrader. Het is een  geweldige manier om de interactie op je pagina te verhogen en om nieuwe fans te werven. Je kan vragen aan de bezoekers om een leuke comment achter te laten,  een vriend of vriendin te taggen,  je pagina te liken … enzovoort en je krijgt er gratis reclame bovenop. Zelfs met een vrij bescheiden budget bereik je al bijzonder mooie resultaten.

Veel succes met je Facebookpagina! Heb je liever professionele hulp? Dan kan je altijd bij ons terecht.

Facebookpagina-bereik

Wil je graag op de hoogte blijven van onze updates? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.