Er bestaan er al meer dan 30.000 op Facebook, en hun aantal zal in de toekomst alleen maar toenemen. Als je van innovatie houdt, heb je zeker al gehoord van een chatbot of er zelfs al gebruik van gemaakt. Het is evident dat deze technologie een enorme aanwinst is voor jouw onderneming!  Maar op welk vlak dan? 

Een chatbot, wat is dat nu eigenlijk?  

Wel, het is een effectieve tool die een heleboel zaken voor je kan vergemakkelijken. Meer specifiek is een chatbot een ingebouwd programma in Instant Messenger-programma’s dat vragen efficiënt kan beantwoorden en waarmee je kan communiceren met jouw klanten. Je kunt deze kleine bot integreren in Facebook Messenger of zelfs op je website. Dat de relatie met je klanten op deze manier aanzienlijk verbeterd kan worden, staat als een paal boven water.

chatbot-messenger-chat-klant-bedrijf

Om het wat concreter te maken: momenteel gebruiken meer dan 1,2 miljard mensen zo’n berichtenapps. Een immens publiek en een extra reden om apps zoals Facebook Messenger niet te negeren als bedrijf.

Wat zijn de voordelen?

 

Een gepersonaliseerde relatie met je klanten

Een chatbot fungeert als een echte adviseur voor je klanten. Dit technologische hoogstandje kan op een persoonlijke manier op vragen reageren, zoals een mens van vlees en bloed. Zo’n persoonlijke relatie inbouwen in je communicatie is uiterst belangrijk als je je wil onderscheiden van je concurrenten en eveneens een van de belangrijkste trends van dit jaar.

Maar gaan klanten het niet raar vinden om geholpen te worden door een soort van robot? Helemaal niet, de kans is groot dat zij deze innovatieve technologie zullen waarderen. Het is wel belangrijk om open kaart te spelen en op voorhand duidelijk te maken dat ze contact hebben met een chatbot.

Directe hulplijn voor je klanten

Je klanten vinden het fijn als ze een luisterend oor vinden voor hun problemen. Bovendien willen ze ook graag snel een oplossing. Aan een chatbot kunnen ze meteen hun vragen stellen, op elk moment, overdag en ’s nachts. Op die manier krijgen je klanten meteen het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt en dat jouw bedrijf alles op alles zet om hen verder te helpen. Dit is ongetwijfeld positief voor het imago van je onderneming!

Bovendien gebruiken de jongste generaties (waaronder Generation Y) liever zo’n tools in plaats van e-mail of telefoon. De reactietijd is snel, er is geen eindeloos aantal uitwisselingen nodig en het is heel gemakkelijk te gebruiken.

Ze vergemakkelijken het koopproces

Een ander groot voordeel is dat je je klanten via een chatbot meteen tot actie kan oproepen. Stel dat je een webshop hebt en mensen willen weten of je een bepaald product verkoopt. Via een chatbot kan je hen meteen een kortingscode of promo toesturen en de link naar het item dat ze zoeken. Omdat deze promotie volledig afgestemd is op de klant in kwestie, is de kans groot dat hij/zij ook effectief het product zal kopen of van je dienst gebruik zal maken.

Je bericht krijgt meer aandacht

Opdringerige reclameboodschappen werken niet bij jongeren. En nieuwsbrieven worden vaak niet eens geopend. Berichtenapps als Facebook Messenger gebruikt deze generatie wel massaal. Wanneer deze jongeren via zo’n toepassingen een bericht krijgen, zullen ze hier meer aandacht aan besteden en is de kans groot dat ze ook zullen verder klikken. Meer zelfs, 80 % van de berichten die via chatbots worden verzonden, worden ook effectief geopend. Een cijfer dat veel hoger ligt dan bij conventionele nieuwsbrieven.

chatbot-messenger-chat-klant-bedrijf

Je kan er heel creatief mee zijn

Een ander groot voordeel is dat deze chatbots het toelaten om je merk op een creatieve manier te promoten en zo nieuwe mensen naar je pagina of website te lokken. Het is een uiterst interessant hulpmiddel bij het opzetten van een campagne, met tal van mogelijkheden. Bovendien zullen je klanten je zien als een modern en creatief bedrijf, dat snel reageert en de vinger aan de pols houdt. Een voordeel tegenover concurrenten die nog niet helemaal met hun tijd mee zijn.

Het is overduidelijk: chatbots zijn een ontzettende meerwaarde voor je bedrijf! Maar het is niet simpel om deze tool op een goede manier te integreren in je website of berichtenapplicatie. Om deze bot optimaal te laten werken, heb je een duidelijke strategie en visie nodig, en moet alles afgestemd worden op je doelpubliek. Mis je de kennis hierrond en zoek je een expert om je verder te helpen? Neem dan contact met ons op en wij maken voor jouw bedrijf een chatbot op maat en zorgen ervoor dat dit een succesverhaal wordt!