Je hebt vast en zeker al gehoord over storytelling, maar wat kan dit interessante concept betekenen voor je bedrijf ? Wij zetten alle feiten op een rijtje en bespreken de voordelen voor je merkimago.

Wat is storytelling?

Storytelling is het vertellen van een verhaal voor communicatiedoeleinden. Het is veel leuker en efficiënter dan een aantal argumenten neer te pennen. Het doel? Aandacht van potentiële klanten trekken en vasthouden. Bovendien wek je op een andere manier emoties op. We stellen dus vast dat storytelling een positieve invloed heeft op je merkimago.

Het verhaal dat je wil vertellen wordt bepaald op basis van je identiteit en de waarden die je wil overbrengen. Het wordt gebruikt in de algemene communicatie van je merk, bijvoorbeeld in de vorm van video’s.

Wat is de impact op je merk?

 

storytelling-story-reclame

Het publiek is al die opdringerige en agressieve advertenties beu. Wat het écht nodig heeft, is een kans om luidop te dromen. Spreek je doelpubliek anders aan, vertel je verhaal en stel jezelf en je bedrijf voor. Vergeet niet uit te leggen wat je bedrijf doet en hoe het te werk gaat.

Wanneer storytelling goed ingeburgerd is bij je doelpubliek, kan het een zeer gunstig effect hebben op het imago van je bedrijf. Het versterkt de relatie met (potentiële) klanten en leidt tot een positieve samenwerking. Je probeert geen waarden op te dringen door ze op te sommen, maar je verwerkt de waarden in een mooi verhaal. Je hoeft niet uitgebreid te praten over het product, de verkoop of de consumptie ervan, want je publiek begrijpt meteen wat je wil overbrengen door je verhaal te lezen.

Hoe kies je het juiste verhaal?

Denk je dat het verhaal van je bedrijf niet interessant is? Think again! Zelfs een alledaags verhaal kan aantrekkelijk en goed geënsceneerd worden. Als je geen inspiratie hebt voor een verhaal, geef dan zeker niet op en bedenk er eentje.

Maar opgelet!  Om een ​​verhaal helemaal opnieuw uit te vinden, moet je waakzaam zijn. Het moet consistent blijven met je waarden, het verhaal moet je bedrijfsidentiteit respecteren en mag bepaalde grenzen niet overschrijden.

Je verhaal kan zo humoristisch, esthetisch, origineel … zijn als je wil. Het belangrijkste is om een ​​bepaalde stijl te hanteren en er altijd op terug te vallen. Dit geldt ook voor al je (sociale) kanalen. Verspreid ditzelfde verhaal ook op je sociale netwerken, in je e-mails en je offline ondersteuningen, aan de hand van een coherente strategie.

Besteed aandacht aan je doelpubliek. Je moet weten wie ze zijn, wat hun interesses en verlangens zijn … Zo kan je het juiste verhaal vertellen, aan de juiste mensen en op het juiste moment.

storytelling

Zet in op de video. De bedrijven die aan storytelling doen aan de hand van video, zijn zeer succesvol. Ja, het is de perfecte manier om je verhaal te vertellen en te etaleren.

Wat zijn de voordelen van storytelling voor je bedrijf?

Storytelling zorgt voor heel wat positieve punten voor je bedrijf en projecten. Hiermee kun je de waarden overbrengen die je wilt,  je kan gemakkelijker de aandacht van je doelpubliek trekken,  hun vertrouwen winnen, dichterbij hen zijn en empathie uit te lokken.

Belangrijk om te weten: je moet weten dat 45% van je merkimago wordt toegeschreven aan wat je zegt, waar en op welke manier.

Je weet wat je te doen staat! Gebruik deze strategie, je zal er vast en zeker geen spijt van hebben. En als je een helpende hand nodig hebt om dit alles te bereiken, zijn we er om je te helpen. Neem hier contact met ons op!