Weten wie je wil bereiken, is de start van elk succesverhaal. Als je weet waar je jouw publiek kan vinden, kan je heel gericht en dus efficiënt te werk gaan. Het bespaart je marketingbudget, je trekt meer klanten aan en je creëert brand ambassadors.

Je hebt een geweldig product of service, maar je weet niet goed wie je wil bereiken en dus ook niet waar je hen moet gaan aanspreken. In het wilde weg beginnen roepen heeft geen nut, dus in het wilde weg je advertenties plaatsen gaat ook maar weinig effect hebben, ongeacht hoeveel geld je er tegenaan smijt. Een groot bereik staat niet automatisch gelijk aan een hoge conversie. Hier zijn 6 redenen waarom het belangrijk is om het juiste publiek te bereiken:

1. Je weet waar je moet gaan netwerken …

Als je weet wie je wil aanspreken, dan kan je op zoek gaan naar de plaatsen waar jouw doelgroep zich het meest bevindt. Is dat vooral online, in de cinema, in een magazine of toch via een tv-spot? Je kan gerichte boodschappen bedenken voor de formats die je wil gebruiken, want wat werkt in een video, werkt bijvoorbeeld niet op een affiche of banner.

2. … waardoor je gericht klanten aantrekt

Als je weet waar je je doelgroep kan vinden, dan ga je veel gerichter klanten kunnen aantrekken. Je kan ze benaderen via de juiste kanalen met de gepaste formats. Houd zeker jouw doelgroep en hun taalgebruik in je achterhoofd terwijl je je boodschap bedenkt. Een 50-plusser ga je op een andere manier aanspreken dan een millenial.

3. Je (potentiële) klanten voelen zich speciaal

En geef toe, wie voelt er zich nu niet graag speciaal? Doordat je hen weet te bereiken op de plaats waar zij zich ‘thuis voelen’ met een gerichte boodschap, voelen ze zich aangesproken en weten ze dat jij hen begrijpt. En wie zich aangesproken voelt, reageert sneller.

4. En dan kan je beginnen met het opbouwen van een klantenrelatie

Een klantenrelatie opbouwen is een werk van lange adem, maar zeker de moeite waard. Tevreden klanten komen namelijk terug en nemen soms nieuwe klanten voor je mee.

5. Zo creëer je brand ambassadors

Héél tevreden klanten kunnen zelfs brand ambassadors worden. Ze gaan jouw merk spontaan aanbevelen bij familie, vrienden en online. Ze laten positieve reviews achter op verschillende websites, verdedigen jouw merk tegen onterechte negatieve opmerkingen en geven maar al te graag advies op verschillende fora.

6. Waardoor je een pak marketingbudget uitspaart

Jouw brand ambassadors zijn laaiend enthousiast over jouw product en/of service en zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame, zowel online als offline. Je bespaart op marketingbudget of je kan toch kiezen om dat op een andere plaats in te zetten.

Je kan een groot bereik hebben met jouw marketingstrategie, maar als je de juiste mensen niet bereikt, is het weggesmeten geld. Als je wil dat de mensen actie ondernemen en jouw product of service kopen, moet je weten wie je waar, wanneer en op welke manier gaat aanspreken. Dit gaat je tijd, moeite en geld besparen en gaat je het beste resultaat opleveren. Heb je moeite met het bereiken van jouw doelgroep? Laat ons dan eens samenzitten om te kijken hoe wij je kunnen helpen!